Utstyrs leverandørene
⦿Ubiquiti er et Amerikansk firma som
ble opprettet i Greensboro, North Carolina i 1971. Produktene deres
produseres i North Carolina. Det følger lover og regler i alle
landene de selger sine produkter i. Om dere skulle ønske så kan dere
gå inn på Ubiquitis retningslinjer her: Ubiquiti
⦿VMware Inc. Er et Amerikansk firma som ble opprettet i Palo Alto, California i 1998. De er et datterselskap av Dell Technologies. Her er deres rettningslinjer: VMware Inc
⦿MongoDB ble opprettet i 2007 av Dwight Merriman, Eliot Horowitz og Kevin Ryan. De har hovedkvarter i New York City og et internasjonalt kontor i Dublin, Irland. Deres retningslinjer kan sees her: MongoDB
⦿TrueNAS ble opprettet i oktober 2005 av Olivier Cochard-Labbé og eies nå av iXsystems. De baserer seg i San Jose, California og deres retningslinjer kan sees her: TrueNAS
⦿Zimbra ble dannet i 2004 og eies nå av Synacor, de er basert i Buffalo, New York. Deres retningslinjer kan leses her: Synacor
⦿OpenVPN ble opprettet i 2001 av James Yonan og eies av OpenVPN Inc. De er basert i Pleasanton, California. Deres retningslinjer kan leses her: OpenVPN
Våre tanker
⦿Personvern har vi prøvd å opprettholde ved oppsett av VLAN slik at
de forskjellige avdelingene kun kan kommunisere med hverandre
⦿Cybersikkerhet vil bli håndtert av UniFis Security Gateway brannmur
reglene dere måtte ønske tar routeren seg av,
disse legges til ved å logge seg inn på Unifi Controlleren
⦿Vi har valgt å bruke open source software for oppsett av serveren,
her har vi valgt VMware som Hypervisor, MongoDB for database
serveren, TrueNAS for NAS serveren, Zimbra for mail serveren og
OpenVPN for VPN serveren.
⦿De immaterielle rettigheter (bedriftshemmeligheter osv)
opprettholdes via gode brannmurregler, VLAN, VPN og ikke minst
Ubiquitis UniFi Security Gateway teknologi.
⦿Miljø har vi også tenkt på, da vi har valgt å bruke refurbished
enterprise hardware for server maskinen
Drift av systemet
⦿Det er satt opp admin porter på alle routerne slik at sys admin kan
logge seg inn on site, det er også trunket eget admin vlan slik at
sys admin kan konfigurere enhetene uten fysisk tilgang.
⦿Det meste av konfigurasjonen kan gjøres via Unifi Controlleren på
routeren, her vil du kunne sette opp nye VLAN, implementere nye
brannmur regler, port forwarding osv.
⦿Vi har pr nå satt opp 6 VLAN, salg, kundeservice, HR, IT, sys admin
og servere.
⦿Fysisk ekspandering er det godt til rette lagt for i form av nok
med ekstra ethernet porter på switchene, en router som fint kan
støtte opp til 750 samtidige brukere, access punkter som kan
håndtere 600 enheter pr AP, samt mulighet for flere AP pr switch da
den har PoE porter som støtter opp til 400w (vært AP har 22w maks
kraft).
⦿ Blokkskjema
⦿ Plan Tegning
Ustyr | Merke | Model | Pris | Port | IP | SSID | Passord | Applikasjoner |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Router | Ubiquiti |
UDM-Pro
Dream Machine Professional |
4228kr |
GbEthernet9/0 GbEthernet7/0 GbEthernet6/0 GbEthernet5/0 GbEthernet3/0 GbEthernet8/0 |
10.10.94.1/24 10.10.95.1/24 10.10.96.1/24 10.10.97.1/24 10.10.98.1/24 10.10.99.1/24 |
L@k$3N20 |
UniFi Network Controller Security Gateway Pro Firewall UniFi protect (overvåkning), DHCP, DNS |
|
SW-Kundeservice | Ubiquiti |
Enterprise 24PoE USW-Enterprise-24-PoE (400w) |
8901 kr |
GbEthernet1/0 GbEthernet3-24/0 |
Admin access 10.10.96.2/24 | |||
SW-HR | Ubiquiti |
Enterprise 24PoE USW-Enterprise-24-PoE (400w) |
8901 kr |
GbEthernet1/0 GbEthernet3-24/0 |
Admin access 10.10.95.2/24 | |||
SW-IT | Ubiquiti |
Enterprise 24PoE USW-Enterprise-24-PoE (400w) |
8901 kr |
GbEthernet1/0 GbEthernet3-24/0 |
Admin access 10.10.99.2/24 | |||
SW-Servere | Ubiquiti |
Enterprise 24PoE USW-Enterprise-24-PoE (400w) |
8901 kr |
GbEthernet1/0 GbEthernet3-24/0 |
Admin access 10.10.94.2/24 | |||
Server | HP |
HPE ProLiant DL380 Gen10 2U Rack Server 16x SFF |
39332 kr | 10.10.94.13/24 |
Hypervisor = vmWare ESXi Web, Database, File, Mail |
|||
Access Point 1 Salg | Ubiquiti |
Unifi U6 Enterprise + AP Pro Mounting System |
3206 kr | 10.10.97.5/24 | AP-Salg | sgAP1234 | ||
Access Point 2 Salg | Ubiquiti |
Unifi U6 Enterprise + AP Pro Mounting System |
3206 kr | 10.10.97.6/24 | AP-Salg | sgAP1234 | ||
Access Point 1 Kundeservice | Ubiquiti |
Unifi U6 Enterprise + AP Pro Mounting System |
3206 kr | 10.10.96.5/24 | AP-KS | ksAP1234 | ||
Access Point 2 Kundeservice | Ubiquiti |
Unifi U6 Enterprise + AP Pro Mounting System |
3206 kr | 10.10.96.6/24 | AP-KS | ksAP1234 | ||
Access Point 1 HR | Ubiquiti |
Unifi U6 Enterprise + AP Pro Mounting System |
3206 kr | 10.10.95.5/24 | AP-HR | hrAP1234 | ||
Access Point 2 HR | Ubiquiti |
Unifi U6 Enterprise + AP Pro Mounting System |
3206 kr | 10.10.95.6/24 | AP-HR | hrAP1234 | ||
Access Point 1 IT | Ubiquiti |
Unifi U6 Enterprise + AP Pro Mounting System |
3206 kr | 10.10.99.5/24 | AP-IT | itAP1234 | ||
Access Point 2 IT | Ubiquiti |
Unifi U6 Enterprise + AP Pro Mounting System |
3206 kr | 10.10.99.6/24 | AP-IT | itAP1234 |
FixIt AS
TLF
22 22 66 99
Post@fixit.no
Org nr.
960 89 666 999 78
Vi tilbyr
1. 24/7 IT Support
Vårt team av dedikerte IT-fagfolk er her for å tilby 24/7 støtte for din bedrift. Fra feilsøking til systemvedlikehold, har vi deg dekket.
2. Cybersikkerhet
Beskytt bedriften din mot cybertrusler med våre robuste løsninger for cybersikkerhet. Vi bruker de nyeste teknologiene for å holde dataene dine trygge og sikre.
3. Skytjenester
Optimaliser effektiviteten og fleksibiliteten med våre skytjenester. Fra lagring av data til hosting av applikasjoner, hjelper vi deg med å utnytte kraften i skyen.
Hva står vi for
⦿ Respekt for brukerens personvern:
Beskytt personlig informasjon og
følg lover og regler for personvern. Informer brukere om hva slags
data som samles inn og hvordan det vil bli brukt.
⦿ Likebehandling og
rettferdighet:
Behandle alle brukere likt uavhengig av kjønn, alder,
etnisk bakgrunn eller andre kategorier. Unngå diskriminering eller
partiskhet i støtteprosessen.
⦿ Gjennomsiktighet og åpenhet:
Gi klar
informasjon om støtteprosessen, forventet tidsramme og eventuelle
kostnader. Vær åpen om begrensningene til støttetjenestene og hva
brukerne kan forvente.
⦿ Profesjonalitet:
Oppmuntre til profesjonell
atferd blant støttepersonell. Sørg for at alle ansatte har nødvendig
opplæring og kompetanse for å håndtere brukerstøtteeffektivt.
⦿ Empati
og kommunikasjon:
Fremhev betydningen av empati og effektiv
kommunikasjon. Opplær ansatte til å lytte aktivt og forstå brukerens
perspektiv før de gir løsninger.
Client Testimonials
"FixIt AS has been an invaluable partner for our business. Their prompt support and innovative solutions have greatly contributed to our success."
— John Doe, CEO, XYZ Corporation
"Their expertise in Network VLAN WAN WLAN LAN TRUNK IT UP PoE PING is outstanding, what a knowledge!!"
— Jane Smith, IT Manager, ABC Company